JustForex

Wednesday 3 April 2019

FB KHAIRUL YOI : TYPE OF SUNSCREEN

Ni aku share lagi perkongsian daripada abah yoi. Hopefully dapat membantu

Types of sunscreen


Laaa aku ingat agent ainaa je taktau sunscreen ada 3 jenis. Physical, chemical, n hybrid. Ramai lagi taktau rupanya. Ok la aku terangkan secara ringkas.

Physical sunscreen ni lebih kepada layering kulit je. Tak meresap. Biasanya protection start lepas korang apply pada kulit. Less coverage. Low irritation. Biasa kalau nampak 'zinc oxide' ngan 'titanium oxide' kat ingredients tu ye la tu. Physical la tu.

Chemical sunscreen ni meresap UV yg masuk ke dalam kulit, kemudian tukar kepada haba dan dibuang semula. Kena apply 10-20 minit sebelum exposure kepada UV. More coverage. Tapi irritating kepada sesetengah kulit. Ada yg pakai kulit nampak gelap, naik biji gatal2 dan sebagainya. Sila cari yang sesuai dengan kulit. Paling famous dalam produk ialah octylcrylene, avobenzone, octinoxate, yang lain korang google je la hak alah.

Hybrid ada combination of both physical and chemical.

Cara apply, 2 fingers rule. Dah terangkan sebelum ni. Untuk yang cair, gunakan sebesar syiling 50 sen lama tu. Reapply lepas dua atau tiga jam, bergantung kepada spf dan PA rating.

Hari tu kita tanya agent dan founder dalam sunscreen tu mana satu ingredient yg deflect atau filter UV. Agent dia kebanyakannya taktau apa. Yg jawab semua beauty enthusiast yang lebih banyak membaca dari agent dan founder yang lebih banyak kira duit. Such a shame.



Credit : khairul yoi /abah yoi



No comments:

Post a Comment